VAT – odpowiedzialność solidarna nabywcy za długi sprzedawcy

12
sie

1 października 2013 r. mają wejść w życie kolejne zmiany w VAT. Będą one dotyczyć rozszerzenia katalogu towarów objętych odwróconym obciążeniem (gdy VAT rozlicza nabywca), wyłączenia w niektórych przypadkach możliwości kwartalnych rozliczeń oraz wprowadzenia odpowiedzialności solidarnej.

Zmiany w VAT wprowadzają instytucję odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zobowiązania podatkowe w VAT sprzedawcy w transakcjach tzw. towarami wrażliwymi, czyli niektórymi wyrobami stalowymi, paliwami i złotem nieobrobionym. Wykaz tych towarów został określony w załączniku nr 13 do ustawy o VAT.

Instytucja odpowiedzialności podatkowej nabywcy ma polegać na tym, że podatnik, na rzecz którego dokonano dostawy „towarów wrażliwych” odpowiadałby solidarnie wraz z podmiotem dokonującym dostawy za jego zaległości podatkowe. Odpowiedzialność podatkowa nabywcy byłaby ograniczona do części podatku proporcjonalnie przypadającej na dokonaną na jego rzecz dostawę towarów.

Odpowiedzialność podatkowa nabywcy będzie stosowana tylko wówczas, gdy w momencie dokonania dostawy „towarów wrażliwych” podatnik wiedziałby lub miałby uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała kwota podatku lub jej część przypadająca na dokonana na jego rzecz dostawę, nie zostanie wpłacona na rachunek urzędu skarbowego.

Odpowiedzialność podatkowa będzie mogła być stosowana w odniesieniu do transakcji, gdy wartość nabywanych „towarów wrażliwych” od jednego dostawcy bez kwoty podatku, przekroczyła w miesiącu 50 000 zł.

Ustawa przewiduje również kilka przypadków wyłączenia stosowania odpowiedzialności podatkowej. Dla przykładu będzie to sytuacja, gdy podatnik wykaże, że okoliczności lub warunki transakcji nie miały wpływu na niezapłacenie podatku, albo gdy powstanie zaległości nie wiązało się z uczestnictwem dostawcy w nierzetelnym rozliczeniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej.

 

źródło: Inforfk.pl, Wyborcza.biz

Poradnik Przedsiębiorcy

Zapraszamy do zapoznania się z zawartością naszego Poradnika Przedsiębiorcy. Poradnik został przygotowany w sposób profesjonalny i wyjaśniający podstawowe zagadnienia związane z prowadzeniem działalności.

Dowiedz się więcej

Nasze biuro:

 

System do wystawiania faktur i zarządzania dokumentacją księgową

W trosce o naszych klientów stworzyliśmy specjalny system zarządzania fakturami. Jest wyjątkowo prosty w obsłudze, gdyż posiada intuicyjny interfejs. Pozwala uporządkować i ujednolicić faktury według jednego schematu.
Każdy nasz klient otrzymuje dostęp do systemu gratis.

ul. Kilińskiego 20
05-500 Piaseczno
e-mail: biuro@rachunkowe-piaseczno.pl
telefon: 505 029 799

Godziny pracy biura:
8 – 17 – od poniedziałku do piątku

Współpraca

213