Odliczenie podatku VAT naliczonego

Prawo do stosowania odliczeń VAT naliczonego powstawać będzie w czasie, w jakim u sprzedawców powstały obowiązki podatkowe w odniesieniu do dostarczanych towarów albo świadczonych usług, jednak nie wcześniej aniżeli w deklaracji podatkowej za czas, w którym faktury lub dokumenty celne zostały otrzymane przez nabywców. Stąd właśnie po dniu 1 stycznia 2014 roku ważne będzie, by odliczając podatek VAT z faktur posiadać pewność, iż u sprzedawców powstało zobowiązanie podatkowe z tytułu sprzedaży, która będzie udokumentowana przedmiotowo fakturą.

Przepisy prawne będą również warunkować uprawnienie do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabywania wewnątrzwspólnotowego produktów od otrzymania faktur od sprzedawców. Jeżeli w ciągu trzech miesięcy faktura nie będzie otrzymana, podatnicy będą obowiązani do dokonania właściwej korekty – zmniejszenie odliczeń podatku VAT. Skorygowanie pomniejszonego odliczenia w zakresie podatku naliczonego możliwe będzie w czasie, w którym podatnicy otrzymają faktury.

Poza powyższymi pewne przekształcenia dotkną również podatku dochodowego. Od dnia 1 stycznia 2014 roku spółka komandytowo – akcyjna stanie się podatnikiem CIT. Temu opodatkowaniu podlegać będą tak spółki jak również ich udziałowcy, a to oznacza, iż obciążenie fiskalne przedsiębiorstwa znacznie wzrośnie.