Nowy PIT za 2013 rok

wrz

Do rozliczenia podatku dochodowego za rok 2013 osoby fizyczne posłużą się nowymi deklaracjami. Resort finansów przygotowuje zmiany w zakresie wzorów formularzy m.in. PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-39 i PIT-40 oraz ich załączników.

Nowe wzory deklaracji mają mieć zastosowanie do dochodów (ewentualnych strat) lub przychodów osiągniętych (poniesionych) od 1 stycznia 2013 r. Szykowane zmiany zawiera projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia wzorów rocznego obliczenia podatku oraz zeznań podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Projekt bierze na warsztat w sumie 12 formularzy – dokładniej chodzi o deklaracje PIT-40, PIT-39 PIT-38, PIT-37, PIT-36, PIT-36L oraz załączniki PIT/D, PIT/O, PIT/M, PIT/B, PIT/Z i PIT/ZG. Nowe rozporządzenie wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

W nowych drukach uwzględnione zostało przede wszystkim ograniczenie w zakresie stosowania 50 proc. kosztów uzyskania przychodów wprowadzone nowelizacją ustawy o PIT. Twórcy, artyści, pisarze czy dziennikarze, którzy do tej pory mogli korzystać z preferencyjnych zasada opodatkowania, od dochodów osiągniętych w 2013 roku zapłacą niejednokrotnie większy podatek. Suma wszystkich kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich i pokrewnych nie może bowiem od 1 stycznia 2013 r. przekroczyć ½ kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej. Obecnym rocznym limitem jest zatem 42 764 zł.

Wypełniając deklaracje podatnik nie będzie już musiał składać oświadczenia o znajomości przepisów kodeksu karnego skarbowego. W zamian za to, obowiązany będzie podpisać stosowne pouczenie informujące o odpowiedzialności przewidzianej w tych przepisach za określone działania lub zaniechania.

Ponadto, w niektórych formularzach nie będzie już pól przeznaczonych na podanie niektórych danych identyfikacyjnych. Jest to konsekwencja zmian wprowadzonych nowelizacją (z dnia 29 lipca 2011 r.) ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, która przyczyniła się do zmodyfikowania prowadzonej przez resort finansów Krajowej Ewidencji Podatników. Minister Finansów planuje także rezygnację z wpisywania przez podatników niektórych danych, które są dostępne w prowadzonym przez niego Centralnym Rejestrze Podatników. Podatnik nie będzie już musiał podawać np. adresu płatnika w deklaracji PIT-40, gdyż jest on zawarty w zgłoszeniu identyfikacyjnym i aktualizacyjnym.

źródło: finanse.wp.pl